‘Ik wil kritische geesten kweken’

Een marineofficier laten vertellen over piraterij, kritisch doorvragen en hulp bieden bij stages. Studenten waarderen dat en daarom nomineerden zij Anita van Dissel, docent maritieme geschiedenis, voor de Leidse Onderwijsprijs.

Nog drie genomineerden over

Het Leids Studentenplatform (LUS) selecteerde uit ruim 20 nominaties drie genomineerden die nog in de race zijn voor de Leidse Onderwijsprijs, de prijs voor de beste docent van het jaar. Het LUS maakt tijdens de diesviering op 9 februari de winnaar bekend. Deze week presenteren we Anita van Dissel. In de komende twee weken komen Harmen Jousma (docent Science Based Business bij Wiskunde-en Natuurwetenschappen) en Jan van der Ploeg (docent biodiversiteit bij antropologie) aan het woord.


Aan dr. Anita van Dissel, docent maritieme geschiedenis de vraag: Waarom denkt u dat u genomineerd bent?

‘Ik ben blij verrast en ben ook zeer benieuwd waarom. Vermoedelijk is het een combinatie van factoren. Ik probeer mijn studenten ook buiten de universiteit te laten kijken. Ik stimuleer het lopen van stages en geef een seminar in samenwerking met een museum. Studenten schrijven dan een werkstuk aan de hand van voorwerpen uit een museumcollectie in combinatie met primaire bronnen.'

 


Het nominatieproces:
Leidse studieverenigingen en groepen studenten (minimaal 4) nomineerden dit collegejaar ruim twintig docenten voor de Leidse Onderwijsprijs. Het Leids Universitair Studentenplatform (LUS) vormt de jury. Naast de voordracht beoordelen de studenten van dit platform de genomineerde docenten onder andere door het bijwonen van hun hoorcolleges en ze spreken met collega’s van de docent en de coördinator van hun opleiding. 

 

 

Wat maakt uw colleges aantrekkelijk?

‘Ik haak vaak in op actuele thema’s zoals piraterij en plaats die in een historische context. Hierbij nodig ik geregeld gastdocenten uit. Zo vertelde een marineofficier hoe zijn bemanning een schip uit handen van Somalische piraten heeft gered. Hierdoor leren studenten dat de praktijk soms anders is dan er in de geschreven bronnen staat. Dat leert studenten kritisch om te gaan met bronnen.’

Anita van Dissel (derde van rechts) met studenten in het Zeemanshuis in Rotterdam. Ze spraken daar met een koopvaardijveteraan over zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Anita van Dissel (derde van rechts) met studenten in het Zeemanshuis in Rotterdam. Ze spraken daar met een koopvaardijveteraan over zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Wat is uw doceerstijl?

‘Ik ben betrokken en enthousiast en probeer kritische geesten te kweken. Dat gaat overigens ook weer niet zomaar. Een goed college vergt veel voorbereiding. Daarnaast probeer ik te zorgen voor voldoende variatie, want als docent moet je studenten blijven prikkelen.’

Wat zegt het nominatierapport over deze kandidaat?

 

 

‘Anita van Dissel is zeer duidelijk in haar eigen verwachtingen van studenten en andersom vraagt ze ook wat zij willen bereiken. Ze zal alles in het werk stellen zodat zij hun doelen kunnen halen. Van Dissel stelt veel vragen en vraagt door om studenten kritisch na te laten nadenken. Haar hoorcolleges met veel gastdocenten uit de praktijk zijn erg inspirerend. Deze docent werkt veel samen met archieven en musea. Zij stimuleert studenten stage te lopen, die zij, via haar vele contacten met musea, vaak ook kan faciliteren. Ook is zij erg geïnteresseerd in wat studenten willen gaan doen na hun studie en zij probeert te helpen via referenties en haar netwerk.’ 

 

(13 januari 2015 - LvP)

Zie ook

Studeren in Leiden

Bachelor
Geschiedenis

Master
History (7 specialisaties)

 

Laatst Gewijzigd: 13-01-2015